اخبار مهم
Home / اخبار بورس / دریافت غرامت ۴۲۸ میلیون یورویی از پژو / تجدید ارزیابی دارایی های زیر مجموعه ها / مذاکره با شرکای جدید خارجی
91131_773.gif

دریافت غرامت ۴۲۸ میلیون یورویی از پژو / تجدید ارزیابی دارایی های زیر مجموعه ها / مذاکره با شرکای جدید خارجی

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از پرداخت غرامت ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ یورویی پژو به ایران خودرو خبر داد.

به گزارش کلوان، هاشم یکه ‌زارع در نشست خبری خود که صبح روز جاری برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق محاسبات انجام شده ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو خسارت مربوط به رفتار پژو در ایران از جانب این شرکت به ایران خودرو پرداخت خواهد شد که البته بخشی از این رقم به صورت غیرنقدی محاسبه می‌شود.۱۱۶ میلیون یورو از این خسارت نیز مربوط به مسائل جاری و گذشته است و ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز در مسایل آینده دیده شده است.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: افزون بر این موارد، ۲۵ میلیون یورو قطعه رایگان محصولات فعلی از پژو دریافت شده و می‌شود. ۱۱ میلیون یورو تجهیزات خط تولید پژو ۲۰۷ به صورت رایگان به ایران خودرو داده خواهد شد.

یکه ‌زارع افزود: همچنین در قالب این بسته معادل ۱۱ میلیون یورو از طلب‌های ایران خودرو به پژو بخشوده شد ضمن آنکه مبلغ ۶۵ میلیون یورو مربوط به رویالیتی خودروهای تولیدی پژو مربوط به بازده زمانی گذشته تا زمان عقد قرار‌داد، به این شرکت پرداخت نخواهد شد. این مبالغ در سود و زیان امسال و سال آینده ایران خودرو اثرات مستقیم خواهد داشت.

وی با بیان این‌ که در زمینه همکاری‌های آینده نیز ایران خودرو در حوزه خرید قوای محرکه ۲۰ میلیون یورو از پژو تخفیف خواهد گرفت، تصریح کرد: همچنین پژو متعهد شده معادل چهار میلیون یورو برای یک سال کارشناس به ایران بفرستد تا در زمینه‌ی بهبود کیفیت محصولات جاری پژو در ایران فعالیت کند.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز پرسنل ایران خودرو در فرانسه برای تولید محصولات جدید آموزش خواهند دید، ضمن آنکه پژو یک میلیون یورو برای کار در زمینه‌ی سیستم در اختیار ایران خودرو قرار خواهد داد.

یکه ‌زارع افزود: در زمینه رویالیتی نیز ۱۵۰ یورو بابت رویالیتی هر محصول باید به پژو پرداخت می‌شد در نهایت هر محصول، ۱۰۰ یورو پرداخت شود که البته بابت غرامت برای دو میلیون پلت فرم خودرو، ۳۰ یورو رویالیتی پرداخت خواهد شد که ما به ‌التفاوت آن معادل ۱۴۰ میلیون یورو خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در این بسته دیده شده که در محصولات جاری مانند ۲۰۶ و ۴۰۵ نیز بابت هر دستگاه خودروی تولیدی ۱۰ یورو رویالیتی پرداخت شود که ۱۴۰ میلیون یورو نیز ما به ‌التفاوت این میزان خواهد بود.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه قیمت محصولات جدید پژو در ایران اظهار کرد: با شرایط قیمتی امروز، قیمت خودروی پژو ۳۰۱ دستی معادل ۵۸ میلیون تومان و قیمت مدل اتوماتیک این خودرو ۶۲ میلیون تومان خواهد بود. ضمن آنکه قیمت خودروی ۲۰۸ نیز ۶۸ میلیون تومان است. قیمت مدل دستی خودروی پژو ۲۰۰۸ معادل ۷۲ میلیون تومان و قیمت مدل اتوماتیک خودرو ۷۸ میلیون تومان خواهد بود. این قرار‌داد خیلی به نفع ایران است و ما نیز بر روی منافع خود پافشاری کردیم.

وی ادامه داد: محصولات قدیمی ایران خودرو ربطی با قرار‌داد جدید با پژو ندارد و تمام محصولات جدید پژو در ایران جزو محصولات روز این شرکت خواهند بود.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: خودروهای جدید قیمتشان بیش از ۶۰ میلیون تومان خواهد بود، بنابراین این موضوع که در همکاری با شرکای خارجی محصولی با قیمت ۴۰ میلیون تومان تولید کنیم اتفاق نخواهد افتاد. البته تغییرات در محصولات فعلی پژو را در دستور کار داریم به عنوان مثال در آینده پژو پارس جدید با گیربکس اتوماتیک تولید خواهیم کرد که قیمتش حدود ۴۵ میلیون تومان خواهد بود.

وی در رابطه با سرنوشت همکاری ایران خودرو با رنو اظهار کرد: رنو همچنان شریک تجاری ایران خودرو خواهد بود در حال حاضر منتظریم تا سایپا قرار‌دادش را با رنو جلو ببرد تا دوگانگی پیش نیاید و باعث سوء‌استفاده خارجی نشود. پس از آن همکاری با رنو را آغاز خواهیم کرد. نیسان نیز در ایران با پارس خودرو همکاری دارد البته ممکن است در آینده یک شرکت ژاپنی به شرکای ایران خودرو اضافه شود.

یکه ‌زارع از مذاکره با شرکت فیات خبر داده و اظهار کرد: فیات آماده مذاکره با ایران خودرو است و به زودی مذاکرات با این شرکت برای عقد قرار‌داد همکاری آغاز خواهد شد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: شرکت فیات شرکت بزرگی است که صاحب مجموعه‌های قوی خودروسازی در آمریکا مانند کرایسلر است و پیش‌بینی می‌کنم برخی خودروسازان فعلی در جهان ظرف چند سال آینده توسط فیات خورده خواهند شد. بنابراین فیات شریک مناسبی برای ایران خودرو خواهد بود.

یکه ‌زارع در پاسخ به سوالی در زمینه‌ی تولید سواری بنز در ایران گفت: تولید سواری بنز در دستور کار است شاید بخشی از ناوگان تاکسیرانی کشور را اگر به تفاهم نهایی برسیم، براساس تفاهم صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی به سواری‌های بنز که در ایران تولید خواهد شد مجهز کنیم.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: مذاکرات نیز با شرکت فولکس واگن داشتیم، اما به دو دلیل این مذاکرات به نتیجه نرسید و ما نیز تمایلی به آن نداشتیم یکی این‌که فولکس از قبل قرار‌دادی را در داخل ایران داشت و ما به آن احترام گذاشتیم و دیگر آنکه موضوع مشکلات جدید فولکس پیش آمد. ضمن آنکه ما برای تولید سواری‌های بنز برنامه داریم و سهم خود را از صنعت خودروی آلمان داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود خودروسازان خارجی با تعیین دستوری قیمت‌های خودرو در ایران مخالفند و تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی چه خواهد بود، اظهار کرد: تعیین قیمت خودرو ربطی به قرار‌دادهای خارجی ندارد و ما نمی‌توانیم برای متولیان تعیین تکلیف کنیم. در قرار‌دادهای خارجی از جمله پژو نیز محصولاتی که اواخر سال آینده به تولید خواهند رسید در زمینه قیمت‌گذاری آنها از قوانین کشور پیروی خواهیم کرد.

یکه ‌زارع خاطر نشان کرد: تولید پژو ۲۰۰۸ از اواخر سال آینده در کشور آزاد خواهد شد و داخلی سازی آن نیز صورت خواهد گرفت. البته طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته حداکثر ۱۵ درصد سبد محصولات ایران خودرو مربوط به قرار‌داد پژو خواهد بود.

وی عدم کاهش قیمت خودروهای داخلی با وجود لغو تحریم ها ادامه داد: تنها ۳۰ درصد از آنچه در سال‌های گذشته بر صنعت خودرو گذشت ناشی از تحریم بود بنابراین لغو تحریم‌ها کمتر از پنج درصد بر روی قیمت تمام شده خودروها اثر خواهد داشت. این در حالی است که سال ۹۳ و ۹۴ خودروسازان افزایش قیمتی نداشتند و در زیان بودند. بنابراین لغو تحریم تنها باعث کاهش زیان خودروسازان خواهد شد.

به گفته یکه‌زارع خودروهای جدیدی که با شراکت خودروسازان داخلی در ایران تولید خواهند شد با قیمت قابل توجهی بالاتر از قیمت محصولات فعلی عرضه می‌شوند که البته با توجه به کیفیت آنها مصرف‌کنندگان از این محصولات استقبال خواهند کرد.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر تجدید ارزیابی شرکت‌ های زیرمجموعه ایران خودرو اظهار کرد: این موضوع جزو سیاست‌های ایران خودرو است و سعی می‌شود تمام اقدامات براساس ارقام واقعی باشد و سهامداران دچار مشکل نشوند.

یکه ‌زارع در پاسخ به پرسشی مبنی بر ایجاد خط تولید ایران خودرو در کشور آذربایجان تصریح کرد: این شرکت طبق سیاست‌های خود در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری مستقیم نخواهند کرد. بلکه تنها نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام می‌کنند. در حوزه کشور آذربایجان علاقه‌مند به همکاری بودیم با این حال احساس کردیم اختلافاتی در شرکت آذربایجانی طرف همکاری وجود دارد که در صورت حل این اختلافات اقدام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر همکاری با شرکت دانگ‌ سانگ اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های گذشته حداکثر سهم خودروهای چینی در سبد محصولات ایران خودرو ۱۰ درصد تعیین شده بود که البته هم‌اکنون در وضعیت جدید حداکثر پنج درصد خواهد بود. در مورد شرکت دانگ‌سانگ نیز همکاری‌هایی وجود داشته است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

سایت خبری بورس کلوان