اخبار مهم
Home / اخبار بورس / دلایل برآورد کاهش ۱۴ درصدی سود "خمحرکه"/ از عرضه بلوک سهام شرکت چه خبر؟
92051_602.jpg

دلایل برآورد کاهش ۱۴ درصدی سود "خمحرکه"/ از عرضه بلوک سهام شرکت چه خبر؟

شرکت نیرو محرکه پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۵ خود را در حالی با برآورد سود ۸۲ ریالی ارائه کرده که این رقم نسبت به سود برآوردی ۹۵ ریالی در اولین بودجه سال مالی ۹۴ حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است. از این رو این سوال مطرح می شود که دلایل برآورد کاهش ۱۴ درصدی سود هر سهم “خمحرکه” چیست و این مجموعه چه برنامه هایی جهت جبران این امر و افزایش سود برآوردی خود در نظر دارد؟

بودجه ۹۵ محافظه کارانه تدوین شده است

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت نیرو محرکه در گفتگو با خبرنگار کلوان عنوان کرد: بودجه سال آینده شرکت بر اساس برنامه تولید و فروش شرکت ایران خودرو تدوین شده و باتوجه به اینکه این مجموعه حداقل تولید را در بودجه سال آینده خود در نظر گرفته، شرکت نیرو محرکه نیز با دیدگاه محافظه کارانه برآوردها و برنامه های خود را تدوین کرده است. از این رو انتظار می رود تا سود برآوردی برای سال مالی آینده طی عملکرد میاندوره ای همچون سال های گذشته افزایش یابد.

محمد حسن محمدزاده با بیان اینکه با توجه به افزایش تقاضا برای تولید محصولات در دو مجموعه ایران خودرو و سایپا، روند سودآوری “خمحرکه” افزایشی خواهد بود، افزود: اقدامات جدید شرکت جهت توسعه همکاری ها تاکنون به عقد قرارداد نهایی منجر نشده و آثار مثبت ناشی از این امر در بودجه سال آینده اعمال نشده است. به طوریکه به طور مثال برنامه تولید گیربکس L90 که طی شش ماهه دوم سال ۹۵ اجرا می شود در بودجه سال آینده لحاظ نشده و همچنین حداقل مقدار تولید گیربکس پراید در پیش بینی درآمد هر سهم برآورد شده است.

وی در خصوص اجرای برنامه تولید گیربکس L90 گفت: شرکت رنو در نظر دارد تا در مجموع حدود ۱۰۰ هزار دستگاه در شرکت های ایران خودرو و سایپا تولید کند که در حال حاضر کلیه قطعات مورد نیاز آن به صورت CVU وارد می شود و در شرکت چرخشگر مونتاژ می شود. این در حالی است که شرکت نیرو محرکه به عنوان تولید کننده قطعاتی همچون پوسته ها و چرخ دنده ها برگزیده شده و تاکنون نیز مدیران شرکت رنو دو مرتبه از خطوط تولیدی شرکت بازدید کرده اند. به هر حال از زمان انعقاد قرارداد نهایی تا راه اندازی خطوط تولید حدود شش الی هفت ماه زمان لازم است و پس از عقد قرارداد تولید از شش ماهه دوم سال آینده آغاز می شود.

مدیرعامل شرکت صنعت نیرومحرکه به برنامه های این مجموعه جهت تولید گیربکس محصولات جدید ایران خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: این امر طی اواخر سال آینده انجام می شود و تبعات مثبت اجرایی شدن برنامه مذکور در بودجه سال آتی در نظر گرفته نشده است. همچنین خودروسازان فرانسوی طرف قرارداد با شرکت ایران خودرو طی برنامه ای از خطوط تولیدی “خمحرکه” بازدید کرده اند و در واحدهای تولیدی شرکت به صورت آزمایشی گیربکس تولید نمودند.

محمد زاده همچنین در خصوص افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی گفت: افزایش نرخ پنج درصدی برای فروش محصولات طی سال آینده در نظر گرفته شده و این امر به تأیید شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو به عنوان سهامدار عمده “خمحرکه” رسیده است.

تولید سر سیلندر پژو ES در شرکت اشتاد ایران

وی با اشاره به برنامه های آتی شرکت اشتاد ایران به عنوان یکی از زیرمجموعه های “خمحرکه”، در این ارتباط ابراز داشت: ماشین آلات و تجهیزات لازم جهت تولید سر سیلندر پژو ES در شرکت اشتاد ایران خریداری شده و از گمرک نیز ترخیص شده است. بر این اساس انتظار می رود تا پس از نصب و راه اندازی دستگاه ها و تجهیزات، خط تولید سر سیلندر پژو برای شرکت ایران خودرو از شش ماهه دوم سال آینده راه اندازی شود و طبق برنامه ریزی های انجام شده روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰سر سیلندر در مجموعه مذکور تولید شود که این امر به طور قطع بر صورت های مالی تلفیقی شرکت نیرومحرکه اثرات مثبتی اعمال خواهد کرد.

ثبت عرضه بلوکی پس از پرداخت بدهی “ورنا” به “شستا”

مدیرعامل شرکت نیرو محرکه پیرامون عرضه بلوک سهام “خمحرکه” توسط شرکت سرمایه گذاری رنا گفت: عرضه بلوک سهام شرکت با قیمت پایه و کارشناسی شده ۴۸۰ تومان نهایی شده و در حال حاضر منتظر ثبت این عرضه هستیم که تاکنون مجوز انتقال سهام آن به دلیل بدهی مجموعه سرمایه گذاری رنا به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی داده نشده است. از این رو در صورتیکه شرکت های سایپا و سرمایه گذاری رنا بدهی خود را به شستا پرداخت کنند انتقال سهام نیز نهایی می شود. چرا که دو مجموعه مذکور برنامه های قطعی جهت حضور در اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت مگاموتور در نظر دارند.

اثرپذیری مستقیم “خمحرکه” از افزایش تولید گروه ایران خودرو

محمد زاده در خاتمه خطاب به سهامداران شرکت نیرومحرکه گفت: این مجموعه یکی از استراتژیک ترین شرکت زیر مجموعه گروه ایران خودرو به شمار می رود و به عنوان تنها منبع تولید کننده گیربکس می باشد. به گونه ای که هر اندازه که مقدار تولید و فروش شرکت ایران خودرو افزایش یابد، اثرات مثبت آن به طور مستقیم بر وضعیت عملیاتی شرکت نیرو محرکه اعمال می شود. از این رو با توجه به افزایش تقاضا برایمحصولات تولیدی شرکت ایران خودرو، رشد سودآوری “خمحرکه” طی ماه های آتی دور از انتظار نخواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

سایت خبری بورس کلوان