اخبار مهم
Home / اخبار بورس / عملکرد خساپا در سال ۹۴/ برنامه ها و اهداف سال جاری/ نتیجه مذاکرات با برندهای خودروساز برتر دنیا
92937_949.jpg

عملکرد خساپا در سال ۹۴/ برنامه ها و اهداف سال جاری/ نتیجه مذاکرات با برندهای خودروساز برتر دنیا

به همت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و گروه سایپا، طی روز جاری فعالان بازار سرمایه از خط تولید و مونتاژ دو خودروی تیبا و سراتو این شرکت بازدید و پس از آن با مدیران ارشد این گروه خودرو سازی جلسه پرسش و پاسخ برگزار کردند.

به گزارش کلوان، در ابتدای این جلسه قره ای، قائم مقام رئیس مرکز مطالعات و استراتژیک سایپا پس از یک معرفی کوتاه از این گروه خودرویی در رابطه با عملکرد سایپا که از ماه های پایانی سال گذشته به لیدر بازار سرمایه بدل شده، توضیحاتی ارائه کرد که از مهمترین نکات آن می توان به اصلاح ساختار سرمایه این مجموعه و خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت، حذف زیان در سایپا و زیر مجموعه های آن، مذاکره با خودروسازان برتر جهان در خصوص سرمایه گذاری مشترک و همچنین دستیابی به تفاهم در راستای تشکیل جوینت ونچر اشاره کرد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود گفت: سایپا در سال گذشته ۶۰ درصد صادرات خودرو و قطعات آن در کشور را به ارزش ۸۵ میلیون دلار به خود اختصاص داد. همچنین متوسط تولید این مجموعه که تا مهر ماه روندی نزولی داشت، در نیمه دوم سال گذشته روند صعودی خود را آغاز کرد و به ۱۳۹ درصد رشد دست یافت.

وی افزود: سهم بازار سایپا در سال ۹۴ به حدود ۳ درصد رشد یافت و انتظار می رود با طراحی و ارائه محصولات جدید در سال جدید این درصد به همین روند صعودی خود ادامه دهد. همچنین ساندرو و برليانس محصولات سايپا در سال قبل بود. بلريانس متعلق به يك شركت چيني است كه با BMW جوينت ونچر مي باشد و از اين رو اين محصول شباهت ظاهري با BMW دارد.

این مقام مسئول در رابطه با سیاست های سرمایه گذاری مستقیم خارجی عنوان کرد: شركت سايپا تا كنون ٥٠٠ ميليون يورو تفاهم نامه با شريك هاي خارجي امضا كرده است. این مجموعه با همکاری شركت سيتروئن در سايپا كاشان محصولات ٤٥ تا ١٢٠ ميليون تومانی در ايران توليد مي کند و قسمت عمده آن نیز به خارج از کشور صادر مي شود. همچنین از دیگر زیر مجموعه های سایپا، شركت سايپا ديزل با شركت ولوو و رنو قراردادی منعقد کرده و زامياد نیز با شركت اويكو در حال انعقاد قرار داد است. شركت های شانگيان و برليانس نیز شريك هاي چيني سايپا هستند که ٥ تا ١٠ درصد محصولات سايپا با همکاری این شرکا تولید می شود.

قره ای در ادامه این جلسه در رابطه با همکاری های سایپا و مذاکراتی که تا کنون با شرکت های خودروساز برتر دنیا صورت گرفته، توضیح داد: تفاهم نامه سرمايه گذاري مستقيم سيتروئن در سايپا كاشان با مشاركت “خپارس” انجام شده و قرار است ٤٩ درصد آن به شرکت سيتروئن واگذار شود.

 از طرفی سرمايه گذاري مستقيم شرکت فرانسوی رنو در يكي از شركت هاي زیر مجموعه سایپا را خواهیم داشت که به دليل ارتباط استراتژيك رنو و نيسان تفاهم نامه همكاري بين سايپا و نيسان نيز در حال انعقاد می باشد. با شركت كيا هم براي توليد تعدادي از محصولات این مجموعه در حال مذاكره بوده و در حال حاضر در حال توليد كيا سراتو هستیم.


قائم مقام رئیس مرکز مطالعات و استراتژیک سایپا در رابطه با اهداف این گروه برای سال مالی جاری گفت: سایپا در سال جاری به سود تلفیقی ۳۰۹ میلیارد تومانی دست خواهد یافت و هدف گذاري ٥.٥ درصد افزايش سهم بازار برای محصولات این شرکت نیز انجام شده است. دو پلت فرم مدرن sp0و sp1 در شركت مستقر گرديده و قرار است از سال ٩٦ خودروهاي جديدي به بازار ارايه شود.

پس از اتمام توضیحات این مقام مسئول، بادکوبه عضو موظف هیات مدیره و قائم مقام مدیر عامل در حوزه مالی و اقتصادی، آخوندی قائم مقام مدیر عامل در حوزه سرمایه گذاری و امور شرکت ها و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری رنا، جمالی مدیر امور سرمایه گذاری و بررسی های اقتصادی، آستانی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سایپا، شیدایی مدیرعامل شرکت سرمایه گذری رنا و غلام زاده مدیر عامل شرکت نیوان ابتکار به پرسش های فعالان بازار سرمایه و اصحاب رسانه پاسخ دادند که مهمترین بخش های آن به شرح زیر می باشد.

بادكوبه گفت: در اواسط سال ٩٤ چند قطعه ساز تصميم بر خريد سهام ٤٣ درصد سايپا داشتند كه به دليل كاهش شديد قيمت سهام در آن تاريخ، معامله انجام نگرديد و مقرر شد ارزش دارايي هاي شركت به روز تقويم شده و سپس در خصوص واگذاري تصميم گرفته شود.

وی در رابطه با آزاد شدن سهام سایپا و زامیاد پس از افزایش سرمایه، توضیح داد: یکسری مغایرت هایی بین کدهای سهامداران در شرکت سپرده گذاری و سرمایه گذاران واقعی این دو شرکت به وجود آمده که در حال رسیدگی است و طی یک یا دو هفته آینده انجام خواهد شد.

قائم مقام مدیر عامل در حوزه مالی و اقتصادی شرکت در رابطه با عرضه سهام “خساپا” طی هفته جاری از پرتفوی صندوق فولاد و “ونیکی”، عنوان کرد: با صندوق فولاد تفاهم شده تا در روندهای نزولی سهامشان را عرضه نکنند و تنها عرضه های خود را در روندهای صعودی به طوریکه به روند قیمتی سهم لطمه وارد نکند، انجام دهند.

وی تاکید کرد: علت این عرضه ها نیز به دلیل پرداخت حقوق کارکنان بوده و به محض تخصیص بودجه از طرف دولت این عرضه ها به طور کامل قطع خواهد شد‌. قرار است كه نوبخت ترتيبي بدهد كه تخصيص بودجه صندوق فولاد زودتر انجام شود كه این صندوق مجبور به فروش سهام پرتفوی خود در بازار نباشد. با “ونيكي” هم جلسه ای گذاشته ایم و پتانسيل هاي سهم را به آن ها معرفي و تصميم نهايي خريد يا فروش سهام سايپا را به خود شركت واگذار کردیم و اميدواريم تصميم منطقي بگيرند.

در ادامه آخوندی گفت: مطمئن هستيم شرايط سايپا به جايي خواهد رسيد كه به هيچ عنوان حقوقي عرضه كننده در سهم نداشته باشيم. چرا که گروه سایپا در نظر دارد تا پایان سال جاری به سود عملیاتی برسد. همچنین با فرض تحقق پیش بینی های رونق اقتصاد کلان، شرایط سودآوری را نیز شاهد خواهیم بود.
قائم مقام مدیر عامل تاکید کرد: تصميم جدي براي مديريت و كاهش هزينه هاي سايپا گرفته ايم. كه با توجه به كاهش هزينه هاي توليد حاشيه سود شركت هم حتي با كاهش قيمت؛ بيشتر شود. كاهش هزينه هاي مالي نیز از طريق يوزانس در سال ٩٥ قطعاً اتفاق خواهد افتاد. همچنین قرار است سايپا هاب سيتروئن براي توليد و صادرات خودرو به هند، خاورميانه و آفريقا باشد و اين قرارداد بلند مدت خواهد بود.
در ادامه شيدايي در رابطه با هزینه های مالی شرکت سرمایه گذاری رنا اظهار داشت: در سال گذشته بيش از صد ميليارد هزينه مالي شركت رنا به دليل خريد سهام سايپا به “وساپا” پرداخت كرده بود كه با تصميم جديد و واگذاري سهام سايپا به “وساپا” و تسويه بدهي؛ اين هزينه مالي كمر شكن در سال ٩٥ رخ نخواهد داد.
آستاني مدير عامل “وساپا” در رابطه با افزايش سرمايه شرکت و زمان آن گفت: این افزایش سرمایه قطعاً قبل از مجمع عمومی سالیانه سال جاری طی دو مرحله صورت می پذیرد که از محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی بوده و تا پایان اردیبهشت ماه به مرحله عمل خواهد رسید. در خصوص زمين پلاسك هم اقدامات موثري انجام شده و در صورت نهايي شدن آن از طريق كدال اعلام خواهد شد.
بادكوبه در خاتمه این نشست خاطر نشان کرد: از طريق نيوان ابتكار نيمي از سهام سايپا كاشان به سيتروئن منتقل مي شود كه سود آن در صورت های تلفيقي سايپا قرار خواهد گرفت. “خپارس” هم بخشي از زيان خود را احتمالاً از محل فروش بن رو ، كاهش خواهد داد و در نهايت اگر زياني باقي ماند با اجازه سازمان، كاهش سرمايه رخ خواهد داد كه تامين مالي اين شركت نيز از بانك ها ارزانتر صورت گرفته و نيز با سرمايه كمتر شركت چابك تر شده و سود بيشتري محقق شود.

سایت خبری بورس کلوان